نکاتی برای پیشگیری از دیابت بارداری

نکاتی برای پیشگیری از دیابت بارداری
بزرگترین وبهترین قدم برای پیشگیری از دیابت بارداری تغییر سبک زندگی است.دیابت بارداری (GDM)به حالتی می گویند که مقدارگلوکز در بارداری به خصوص سه ماهه سوم بالا می رود.اگرچه با تولدکودک تمام می شود ولی اگر درمان نشود عوارض دراز مدت می گذرد.متداولترین دیابت دیابت نوع 2است که بهترین راهکار برای آن پیشگیری می باشد. مخصوصا اگر سابقه خانوادگی هم داشته باشید.معمولا در بارداری علائم چندانی نداردو از طریق آزمایش خون (غربالگری)مشخص می شود.پیشگیری از دیابت با سالم غذا خوردن و فعالیت بدنی (ورزشهای منظم ولی سبک)و…می تواندانجام شود.
*فیبر فراوان بخورید
فیبرهابا بالا بردن کنترل قند خونتان احتمال بروز دیابت را کاهش می دهد.مواد غذایی سرشار از فیبر شامل:میوه ها،سبزیجات،حبوبات،غلات کامل،آجیل و دانه ها.مخصوصا میوه ها و سبزیجاتی که گوشت قرمز دارند،وجعفری.
*تا می توانیدغلات کامل مصرف کنید
غلات کامل می تواننداحتمال بروز دیابت را پائین بیاورد و به حفظ سطح خون کمک کند.سعی کنید حداقل نیمی از غلات مصرفی تان کامل باشد.مثل :نان های مختلف وپاستایی که دم نکرده باشید.
*ماست مصرف کنید
ماست از ابتلا به دیابت پیشگیری می کندمصرف روزانه ماست احتمال ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.مصرف 5-4 وعده در هفته ماست کم چرب مفید است و احتمالا پروبیوتیک های موجود در ماست در پیشگیری از دیابت نقش ایفا می کنند.
*ویتامین D
باپزشکتان مشورت کنید ولی مطالعات نشان داده اند مصرف ویتامینD نقش مهمی در پیشگیری از دیابت دارد.
*روغن زیتون
اگرهمراه برنج یا پستای مصرفیتان روغن زیتون مصرف کنیدو یا در کنار سالادی که همراه غذا می خوریدحتما روغن زیتون باشد بسیار به پیشگیری از دیابت کمک کرده اید.
*آجیل
مصرف پسته م بادام به صورت خام بسیار به کاهش گلوکز خون و کنترل آن کمک می کندوجود مقادیر فراوان فسفر در پسته باعث بهبود عدم تحمل به گلوکز می شود.
*خواب خوب در تاریکی
خوب بخوابید خواب شبانه تان باید 8-6 ساعت را شامل شود.مخصوصا اکیدا توصیه می شوددر اتاق خواب تاریک بخوابید خواب بیش از8 ساعت و کمتر از 5 ساعت خطر ابتلا به دیابت را زیاد می کندمی کند.
*دارچین:معجزه آسا
این ادویه خوش عطر و خوش طعم میزان قند خون را معتدل می کندو تاثیرانسولین را چند برابر میکند.
*آووکادو
بسیاردرکنترل قندمفیداست
*کاهش چربیها
چربی ها خود به قند تبدیل می شونداگر مصرف آنهااز حدتعادل خارج شودپس توصیه می شوداز تعدادو حجم غذاهای سرخ کردنی در وعده های غذایی کم کنید.
*به طور مرتب آب بنوشید
*غذا را در وعده های بیشتری و حجم کمتر میل کنید
به جای 3 وعده غذایی سنگین تعدادوعده های غذایی را بیشتر کرده وحجم آنهارا کاهش دهیداین مسئله باعث می شودقند خونتان ثابت بماند.
*مصرف ویتامین C
ویتامین Cموجود در مرکبات وآبلیمو می تواندباعث افزایش انسولین و کنترل قندخون شود.
*بررسی روند افزایش وزن
میزان افزایش وزن در بارداری بین 14-7کیلو باشددر افرادی که بارداری را با چاقی و افزایش وزن آغاز می نماینداین میزان افزایش وزن به ویژه در صورت ابتلا به دیابت بارداری باید کمترین مقدار باشد.

Check Also

ورزش-در-بارداری

ورزش در بارداری

ورزش در بارداری آیا ورزش در دوران بارداری موثر است؟ چه ورزش هایی در بارداری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button