کاهش درد زایمان طبیعی به روش لاماز

کاهش درد زایمان طبیعی به روش لاماز

روش لاماز یکی از انواع روشهای کمک به زنان باردار است با اهدافی مثل کمک به تحمل درد زایمان، طبیق بهتر با دوران بارداری و زایمان و حتی دوران پس از زایمان . لاماز نوع پیشگیری روانی از دردهای زایمان و دستیابی به زایمان آسان است.

این روش سالهاست در سر تا سر دنیا مورد استفاده قرار میگیرد و شامل گروهی از تمرینات تنفسی خاص است که کمک می کند تا با دردهای زایمانی همراهی و سازش پیدا کند و بتوانید در زمان زایمان  بر روی بدن و انرژی تان کنترل داشته باشید. اگر شما به عنوان یک مادر باردار مشتاق به داشتن یک زایمان طبیعی با تجربه ای خوب هستید مقاله زیر تحت عنوان کاهش درد زایمان طبیعی به روش لاماز را مطالعه کنید. این روش حتی می تواند جایگزین خوبی برای مادرانی باشد که  از ترس درد طاقت فرسای زایمان طبیعی به سزارین پناه میبرد.

نام این روش از دکتر مزناند لاماز پزشک فرانسوی گرفته شده است. طراحی و توسعه آن در سال۱۹۵۰ صورت گرفته است و به روشی محبوب در سر تا سر دنیا تبدیل شده است.

زایمان

اصول لاماز

اصل اول

آنچه غلبه بر ترس را هموار و آسان می کند آموزش و آگاهی است. آموزش واقعیت درد ها و شرایط زایمان طبیعی به زوج در واقع اصل اساسی آموزش در لاماز است. در این روش تکنیک های سبک سازی بدن را هنگام دردهای زایمانی یاد می گیرند. تکنیک هایی مثل شل سازی بدن یکی از روشهای موثری است که به کمک آن می توان به بی اثر کردن دردها و انقباضات عضلانی کمک کرد.

اصل دوم

فکر و ذهن مادر باردار از دردهای زایمانی منحرف کنند. می توان با تمرکز برچیزی خاص مثل نحوه تنفس، نگاه به یک منظره تابلو یا یک نقطه یا حتی تمرکز بر موسیقی یا آهنگ دلخواه سیگنال های دردی که از محل درد ایجاد می شوند را مسدود کرد و در نتیجه پاسخ به تحریک درد مختل میشود. این نوع علم نوعی تکنیک عملی است که تحت نظر یک مدرس انجام می شود همراه با تمرین و توجه از ماه هشتم بارداری می توانید آن را شروع کنید.

مرکز مامایی رویان مهر با دانش روز دنیا بهترین توصیه های دوران بارداری را در همه زمینه ها ارائه می دهد. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به مرکز با شماره 33 81 35 02144 و 50 35 35 02144 تماس بگیرید. همچنین جهت ارتباط از طریق اینستاگرام هم می توانید اقدام نمائید.

تنفس های مخصوص لاماز

تنفس آرام، تنفس متغییر، تنفس با الگوی خاص

یاد می گیرید که نیاز دارید برای پاکسازی نفس نیاز به تنفس عمیق دارید و به دنبال یادگیری انواع مختلف روند دم و بازدم می روید.

تنفس مرحله اول دردهای زایمانی

تنفس آرام و آهسته

انقباضات و دردهای زایمانی را همانند یک موج تصور کنید به آرامی شروع شده، به اوج می رسند شدت یافته و فروکش می کنند. ابتدا بر روی آنچه که مد نظر دارید تمرکز کنید، سپس دم و بازدم عمیق انجام دهید، هنگام شروع انقباضات رحمی آرام و عمیق نفس بکشید از راه بین دم و بازدم را انجام دهید. همراهتان در این مرحله به آرامی شکم و کمرتان را ماساژ دهد. تنفستان آرام و با فاصله باشد بین دو تنفس آرام سازی و ریلکسیشن بدنتان را هم انجام دهید. طوری نفس بکشید که در هر دقیقه بین ۹ تا ۶ دم و بازدم داشته باشید.

تنفس سینه ای می تواند دیافراگم را از روی رحمی که منقبض شده بردارد و بنابراین برشدت انقباضات و روند پیشرفت لیبر موثر است.

کاهش-درد-زایمان
کاهش-درد-زایمان

تنفس مرحله فعال زایمانی

 تنفس با ریتم متغیر

همزمان با پیش رفتن زایمان انقباضات طولانی تر و کوتاه تر به هم خواهند شد. در این زمان تنفستان متغیر است تنفس سطحی تند شونده با شروع انقباض نفس عمیق بکشید و آن را بیرون بدهید. همراه با شدت انقباض دم و بازدم از راه دهان انجام می شود در هنگام اوج انقباض سر را به سمت عقب ببرید دهان را باز کنید و زبان را زیر دندان های فک فوقانی قرار دهید و به سرعت و به صورت سطحی نفس بکشید. همزمان با کاهش انقباضات درباره تنفس های عمیق و سینه ای می شوند.

تنفس خاص

در طی مرحله زایمانی دهانه رحم کاملا باز شده ، و نوزاد آماده خروح از رحم است. شدت انقباضات بیشتر و بیشتر شده و فاصله آن کوتاه تر می شود. تنفس ها سطحی، سریع، سبک باید باشد و طی انقباض نفس را با شدت از راه دهان بیرون ببرید. در آخرین مرحله زایمان فقط هنگام انقباضات تلاش کنید و زور بزنید و بعد از پایان انقباض استراحت کنید.

ریلکسیشن یا شل سازی عصبی عضلانی بدن

بهتر است این تکنیک را صبح و عصر در دو نوبت و همراه با همسرتان انجام دهید. یک وضعیت راحت دراز بکشید گودی های بدنتان را با بالش پر کنید. در ابتدا شروع کنید یک به یک از پا تا صورت عضلات بدنتان را منقبض و سپس رها کنید. سپس یک عضو مثل دست راست را منقبض و بقیه اعضا مثل دست چپ و دو پا را شل کنید.

در طول دردهای یک زایمان طبیعی و بدون مشکل مامایی لاماز روشی است که بسیار کمک می کند تا زایمانی با درد کمتر را تجربه کنید.

فواید زایمان طبیعی با لاماز

بدون استفاده از دارو زایمان طبیعی خوبی را برای فرزندتان پیش می برد. بیشترین پشتیبانی برای نوزاد است.

در لامازعلاوه برجسم بر روی آمادگی و درک روحی مادر هم کار می شود و مانع ایجاد استرس در مادر، در رویارویی با انقباضات زایمانی می شود. در کلاسهای لاماز مشاوره درمانی مادران باردار هم انجام می شود.

در آموزش های لاماز شریک زندگی زنان باردار هم آموزش می بینند و هم سبب حمایت عاطفی همسر می شود و به بهتر شدن روند زایمان طبیعی کمک شایانی خواهد کرد.

معایب زایمان طبیعی به روش لاماز

ممکن است حتی این آموزش ها هم درد زایمان را به طور کامل از بین نبرد چون درد جز لاینفک زایمان است ولی در هر صورت اثر روش لاماز بر مزایای روانی و فیزیو لوژیک آن غیر قابل انکار است.

استفاده از روش زایمان طبیعی لاماز صبر زیاد و دقت عمل می خواهد و ممکن است همه زنان باردار نتوانند در آن لحظه به این قدرت دست پیدا کنند. ولی با تکرار و تمرین اکثر مادران می توانند به آن دست یابند.

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی روش لاماز پرداختیم و توصیه  هایی برای زایمان طبیعی راحت را خدمت شما عزیزان ارائه نمودیم. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های مندرج در سایت آمادگی های بارداری و زایمان رویان مهر تماس بگیرید.

Check Also

نقشه-کلی-لیبر

مراحل لیبر زایمان

نقشه کلی لیبر (مراحل زایمان طبیعی) امروز قصد داریم با مقایسه لیبر و کوهنوردی برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button