کلاس آمادگی و ورزشهای دوران بارداری

IMG_0190

ورزشهای دوران بارداری | بارداری یک اتفاق طبیعی وعادی است .ولی تغییرات عمیقی در هر یک از ارگانهای بدن زن ایجاد میکند که برای تطبیق با این شرایط ویژه زن تواناییهای لازم را دارد.در کلاسهای امادگی بارداری و زایمان خانمهای باردار رابا این تغییرات آشنا کرده وتوانایییهای لازم را به آنان آموزش می دهیم تا با بهترین روش بدنشان با وضع جدید انطباق پیدا کرده واین تغییرات برایشان خوشایند شود.

ورزشهای دوران بارداری
ورزشهای دوران بارداری

امروزه هرخانم باردار ،اولین سوالی راکه می خواهد جوابش را بداند این است که چه کارهایی و حرکاتی میتواند انجام دهد،وچه کارهایی نباید انجام دهد،وبعداز زایمان چه کند که به حالت قبل از حاملگی برگردد در مرکز خدمات مامایی رویان به این   سوالات  پاسخ داده میشود.البته این آموزشها در غرب سابقه ای 50 ساله دارد.وامروزه بسیار سیستماتیک وبرنامه ریزی شده است.

در کشور ما وزارت بهداشت این امر مهم را به مراکز خدمات مامایی سپرده است.مرکز خدمات مامایی رویان  بابهره گیری از آخرین متدهای موجود در دنیا ومصوب وزارت بهداشت ایران در کلاسهای آمادگی بارداری و زایمان با  ظرافت تمام  مشغول آموزش این مطالب به زنان باردار می باشد.کافیست شما مادران بارداربه این مرکز مراجعه وساعات فراغت خودرا با ساعات وروزهای آموزش این کلاسها هماهنگ  نموده وبه راحتی از این خدمت ارزشمند بهره مند شوید.    این کلاسها در13جلسه برگزار می شود.در هرجلسه که حدودا 2ساعت طول می کشد به مدت 50 دقیقه اموزش تئوری و50دقیقه ورزش و تن آرامی و20دقیقه پایانی به پذیرایی مختصر اختصاص می  یابد.

مطالب آموزشی ارائه شده در مرکز مامایی رویان در کلاسهای آمادگی  و ورزشهای دوران بارداری

جلسه اول-تغذیه دوران بارداری

جلسه دوم-بهداشت فردی وتغییرات دوران بارداری

جلسه سوم-بهداشت روان

جلسه چهارم-غربالگری افسردگی بارداری و پس از زایمان

جلسه پنجم-علایم هشدار در بارداری

جلسه ششم-برنامه ریزی برای زایمان و انتخاب نوع زایمان

جلسه هفتم-مراحل زایمان

جلسه هشتم-بهداشت پس از زایمان

جلسه نهم-تغذیه نوزاد و شیر مادر

جلسه دهم-خواب نوزاد

جلسه  یازدهم-ماساژ نوزاد و شیرخوار

جلسه دوازدهم-بازی نوزاد

ورزشها شامل یوگای بارداری است وتوسط مامای دوره دیده انجام میشودوبه روش صحیح به مادر آموخته میشود وکلاس با یک تن آرامی خوب به پایان می رسد.ضمنا جلسه ای اختصاصی برای پدران وجود دارد که در آن به نقش پدر در دوران بارداری وپس از آن می پردازیم.

تاثیر ورزش در دوره بارداری بر سلامت نوزاد

در طی تحقیقاتی که بر روی یک سری از مادران انجام شده بود، مشخص شد مادرانی که در طول دوره بارداری ورزش های منظم و فراوانی را انجام داده بودند نه تنها مشکلی در نوزادان آنها به وجود نیامده بود بلکه این مادران صاحب کودکانی باهوش تر نیز شده بودند. اغلب افراد تصور می کنند که اگر مادر پیوسته و شدید ورزش کند اکسیژن به مقدار کافی به قلب نوزاد نمی رسد و این امر بر روند هوش کودک تاثیر خواهد گذاشت. اما مواردی که ممکن است به مغز کودک اثر سوء وارد کنند مواردی مانند بالا رفتن درجه حرارت بدن مادر و یا کمبود کالری می باشد.مثلا در مواردی که درجه حرارت بدن مادر به دلیل بروز عفونت بالا برود بر مغز و نخاع نوزاد اثرات سوء خواهد داشت.

انجام ورزش در دوره بارداری بر قلب مادر و هم چنین قلب جنین تاثیرات مثبت و مفیدی را بر جای می گذارد.وقتی مادر در دوره بارداری ورزش می کند بر روی دستگاه عصبی خودکار قلب جنین تاثیر مثبتی را بر جای می گذارد.دستگاه عصبی خودکار قسمتی از بدن است که کنترل بخش های غیر ارادی بدن را کنترل می کند.مثلا آهنگ تنفس در اندام داخلی،ضربان قلب و فشار خون توسط این بخش کنترل می شود.

برخی از محققان به بررسی این امر پرداختند که آیا عملکرد خودکار در جنین مادرانی که ورزش می کنند با جنین مادرانی که ورزش نمی کنند یکسان است؟برای انجام این بررسی ها محققان در طی هفته های 28 تا 32 بارداری به بررسی آهنگ قلب جنین و اختلاف آهنگ قلب جنین در مادرانی که ورزش کرده بودند و مادرانی که ورزش نکرده بودند پرداختند. در این مطالعات برخی از مادران هیچ برنامه ورزشی منظمی نداشتند  و برخی دیگر از مادران نیز هفته ای حداقل 30 دقیقه مشغول به انجام فعالیت های ورزشی بودند. در مواردی که مادران ورزش کرده بودند ریتم قلب جنین به مقدار حائز اهمیتی پایین تر از ریتم قلب جنین هایی بود که مادرانشان فعالیت ورزشی نداشتند. همچنین اختلاف در ریتم قلب جنین در این دو دسته از مادران نیز مقدار تفاوت چشمگیری را نشان می داد. با ورزش مادر تاثیراتی نیز بر نوزاد وازد می شود که این  تاثیرات بر جنین نیز مانند یک بزرگسال خواهد بود. این تحقیقات و نتایج آن این امر را ثابت می کنند که اولین قدمی که برای سلامت قلبی کودک می توان برداشت ورزش کردن مادر در دوره بارداری می باشد.

 

 

 

 

Check Also

درمان استرس دوران بارداری

درمان استرس دوران بارداری

درمان استرس دوران بارداری افراد در همه مراحل زندگی خود دارای برنامه ریزی هستند. این …

25 comments

  1. مهرنوش نعیمی

    سلام
    وقت بخیر
    کلاس یوگای بارداری در همان محل جنب فرهنگسرای معرفت -پلاک ۵۵ برگزار می شود؟!
    من راهم خیلی دور است شرق تهران شعبه ای ندارید ؟

    • با عرض سلام
      خانم مهرنوش بله کلاسها در مرکز مامایی رویان برگزاز میشود و ما در جای دیگری شعبه نداریم.

  2. با سلام.آیا در کرج هم کلاس برگزار میکنید؟

    • با سلام
      خیر این مرکز در جای دیگری شعبه ندارد با مراجعه به مراکز مشاور مامایی در شهر خودتان میتوانید اطلاعات لازم را کسب نمایید.

  3. آیا این کلاسها در کرج هم هست؟ اگه هست آدرسش کجاست؟

  4. سلام
    تو این کلاسها فقط خانم های باردار میتونن شرکت کنن؟؟؟یا خانم هایی ک قصد باردارشدن هم دارند میتونن استفاده کنن؟؟؟

  5. با سلام. من در اصفهان هستم. آیا کلاسهای آموزش و یوگای شما جزوه یا سی دی ندارد که ما هم بتوانیم استفاده کنیم؟

  6. سلام و عرض خسته نباشید. میخواستم بپرسم که از چند ماهگی بهتره در این کلاس ها شرکت داشته باشیم و اگر ممکنه هزینه ی کلاس رو هم بفرمایین. ممنون

  7. سلام میخواستم بدونم میشه ماه آخر بارداری تو کلاسا شرکت کرد من ۴۵روز قبل زایمانم میخوام بیام تهران خونه مادرم میتونم از کاس استفاده کنم؟

  8. سلام من31سال سن دارم ودوتا بچه هم دارم -دوبار عمل کیست تخمدان انجام دادم والان مدت 4ماهه ک سیکل ماهیانم خیییلی نامنظم واکثرا با زدن فقط آمپول انجام میشه-یکسری آزمایش کامل وسونوداشتم ک تشخیص تنبلی تخمدانه-نمیدونم چیکارکنم چون گیجم نمیدونم باید دکتر غددم برم یا نه چون میخوام درمان شم

    • مرکز مامایی رویان

      با سلام
      در صورت تشخیص تنبلی تخمدان بهتر است به پزشک زنان مراجعه کرده و حتما تحت درمان قرار بگیرید.

  9. سلام،ببخشید میخواستم بدونم تو کلاس مامای خصوصی هم به افراد معرفی میشه که با فرد در ارتباط باشه و زایمانش رو هم خودش انجام بده؟

    • مرکز مامایی رویان مهر سلامت

      سلام بله – ميتوانيد با شماره مركز جهت كسب اطلاعات بيشتر تماس بگيريد.

  10. با سلام تلفن و آدرس کلاسهای بارداری را در شرق تهران برای ما بنویسید

  11. سلام
    میشه درباره محل برکزاری کلاس و هزینه اون هم توضیح بدین؟ من تو سایت چیزی ندیدم….

  12. با سلام
    ارشد تربیت بدنی از مشهد هستم. آیا دوره یا کارگاه برگزار نمی کنید ؟ یا مرکزی در مشهد هست که مراجعه کنم. بیشتر راهنمایی کنید. ممنونم.

    • مرکز مامایی رویان مهر سلامت

      با سلام
      لطفا به خود سایت ما مراجعه کنید اطلاعات لازم را میتوانید ببینید.

  13. مرضیه نادری

    ا سلام
    ۲۸ ساله ـ از ازدواج ام ۱۰ ماه گذشته
    دو ماه هست اقدام به بارداری کرده ام. عادت ماهوارم نامنظم بود. یک شب از قرص دوفاستون ۱۰ میلی(با تجویز دوکتور) استفاده نکردم فردایش با اینکه ۱۰ روز به عادت ماهوارم مانده بود مریض شدم.
    به اساس گفته های مادرم(طبیب هست) حامله هستم در سونوگرافی مشکوک نشان میداد(یک حلقه) اما ازمایش ادرار منفی بود.
    نظر به شرایط شغلی ام(دروازه های اکسری) باید در اسرع وقت از حامله بودنم اطمینان پیدا کنم.

    با تشکر

  14. خانم الهام سوال پرسیده بودن جواب ندادید سوال منم بود پرسیدن خانمهایی که اقدام کردن به باردار شدن و هنوز باردار نیستن هم میتونن از کلاسها استفاده کنن یا باید حتما باردار باشیم?

    • مرکز مامایی رویان مهر سلامت

      باسلام
      جهت شركت در كلاسها و كسب اطلاعات بيشتر با مركز تماس بگيريد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button