زایمان طبیعی و مراحل آن

زایمان طبیعی یکی از روش های زایمان است که همان طور که از نامش پیداست به طور طبیعی و فیزولوژیکی و بدون استفاده از تکنیک و داروی خاصی انجام می گردد. در طی آن نوزاد از طریق واژن و انقباضات رحمی مادر به دنیا می آید. در زایمان طبیعی لازم است جهت پیشگیری از بروز برخی مشکلات، برخی اقدامات و مراقبت ها را از مرکز رویان مهر فرا بگیرید.

می توان گفت که زایمان طبیعی یکی از بهترین و کم عارضه ترین روش های زایمان است.

ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که میزان درد زایمان طبیعی به چه میزانی است؟ کدام روش زایمان بهتر است؟

ما در این مقاله اطلاعاتی کامل در خصوص زایمان طبیعی و فواید ان نسبت به روش های دیگر زایمان به شما ارائه می دهیم، پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

زایمان طبیعی چیست؟

همان طور که در ابتدا بیان کردیم زایمان طبیعی  از طریق واژن و انقباضات رحمی انجام می شود و از آن طریق کودک متولد می شود. بروز انقباضات رحمی در زایمان طبیعی موجب گشاد شدن دهانه رحم شده و روند تولد نوزاد را تسهیل می بخشد.

عکس زایمان طبیعی

لازم است بدانید که زایمان طبیعی زمانی دقیق و مشخصی ندارد و تنها پزشک یک زمان تقریبی را به فرد می دهد و ممکن است زایمان زودتر از این زمان تقریبی اتفاق بیفتد. اگر تصمیم به زایمان به روش طیبعی دارید لازم است که پیش از آن با پزشک خود مشورت نماید و از بی خطر بودن این روش برای شما و نوزادتان اطمینان حاصل کنید.

علاوه بر آن برای زایمان به روش طبیعی می بایست دارای شرایط زیر باشید:

  • عدم ابتلا به بیماری خاص
  • وزن مناسب در طول بارداری
  • زایمان قبلی فرد نباید با روش سزارین باشد
  • کامل بودن هفته سی هفتم بارداری

فواید زایمان طبیعی

می توان گفت که زایمان طبیعی به نسبت روش های دیگر زایمان نظیر سزارین دارای فواید و مزایای بیشتری است و می تواند شرایط بهتری را برای مادر و نوزاد به وجودآورد.

برخی از فواید زایمان طبیعی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

شیردهی زودتر

  • اغلب مادرانی که زایمان طبیعی انجام دادن به نسبت زودتر می توانند اقدام به شیردهی کنند زیرا برای مثال مادرانی که زایمان سزارین انجام می دهند به دلیل تاثیرات داروی بیهوشی و درد در ناحیه بخیه شده و عدم فشار به آن نقطه به چندین ساعت زمان برای رسیدگی به فرزند خود نیاز دارند.

هوشیاری مادر

  • هوشیار بودن مادر و عدم نیاز به استفاده از دارو های بیهوشی از دیگر مزایای این روش زایمان می باشد.

مدت زمان کوتاه بستری در بیمارستان

  • زمان ترخیص مادر در زایمان طبیعی کوتاه تر از زایمان سزارین است و تنها پس از بستری به 24 ساعت بستری مادر در بیمارستان نیاز است.


هزینه کم تر

  • میزان هزینه های زایمان طبیعی به نسبت زایمان سزارین کم تر و مقرون به صرفه تر است و یکی از دلایل آن عدم بستری طولانی مدت مادر در بیمارستان است.

عدم بروز بیماری پس از زایمان

  • از دیگر مزایا و فواید این روش زایمان عدم بروز بیماری های گوناگون برای مادر پس از زایمان است. اغلب افرادی که به طور طبیعی زایمان انجام می دهند به نسبت کمتر دچار عفونت و پارگی رحم می شوند.

انجام فعالیت های روزمره

  • مادرانی که به روش طبیعی زایمان کرده اند پس از زایمان به راحتی می تواند به راه رفتن، استحمام و مراقبت از فرزند خود بپردازد و در انجام این دسته فعالیت ها مشکلی نخواهند داشت.

مراحل زایمان طبیعی

می توان گفت که هر فرد به نسبت تجربه متفاوتی از زایمان طبیعی دارد و در زایمان طبیعی فرد می بایست مراحلی را بگذراند که در ادامه به بررسی این مراحل می پردازیم:

زایمان اولیه و فاز فعال زایمان

مرحله اول زایمان که به آن فاز فعال زایمان  طبیعی گفته می شود به زمانی از زایمان اطلاق می گردد که مادر انقباضات رحم ی را احساس می کند.

همان طور که در ابتدا گفتیم این گونه از انقباضات رحمی موجب گشاد شدن و باز شدن دهانه رحم شده و به حرکت نوزاد به سمت دهانه رحم و کانال تولد کمک می شود.

لازم است بدانید که این فاز زایمان طبیعی بسیار طولانی است و همواره با بروز ترشحاتی شفاف و صورتی رنگ همراه است.

نکته دیگری که باید بدانید این است که این مرحله از زایمان ممکن است ساعت ها یا چند روز به طول بی انجامد و در طول آن به مادر توصیه می شود که به انجام فعالیت هایی نظیر پیاده روی، استحمام و انجام تکنیک های تنفس بپردازد تا دهانه رحم برای تولد نوزاد باز تر شود.

در این مرحله از زایمان دهانه رحم جهت تولد نوزاد به طور تقریبی حداکثر تا شش سانتی متر باز و گشاد می شود.

زایمان

مرحله بعدی در روش زایمان  طبیعی تولد فرزند و زایمان است و در این مرحله نیاز است که مادر به خود فشار بیاورد تا نوزاد به سمت کانال تولد و دهانه رحم منتقل شود.

لازم است بدانید است که در این مرحله مدت زمانی طولانی زمان لازم است تا نوزاد متولد شود. در این مرحله در ابتدا سر نوزاد خارج می شود و سپس بدن نوزاد به آرامی خارج می شود و پس از آن در صورت نیاز به تمیز کردن مجاری تنفسی نوزاد پرداخته می شود.

انتقال جفت 

پس از تولد نوزاد چند دقیقه زمان لازم است که جفت نیز خارج شود. پس از خارج شدن جفت پزشک به بررسی جفت می پردازد تا از عدم وجود هر گونه مشکل اطمینان حاصل کند. پس از خارج شدن جهت برگشتن رحم به حالت طبیعی و نرمال خود، انقباضات رحمی ادامه پیدا می کند و پزشک با ماساژ ناحیه شکم به سفت شدن رحم کمک می کند.

مراقبت های بعد زایمان طبیعی

لازم است بدانید که پس از زایمان طبیعی جهت پیشگیری از بروز برخی مشکلات و بهبودی سریعتر لازم است که به انجام برخی اقدامات  مراقبت ها بپردازید تا هیچگونه مشکلی برای شما به وجود نیاید.

از جمله مراقبت های لازم پس از زایمان طبیعی عبارتند از:

مراقبت های بهداشتی

عدم مراقبت های بهداشتی می تواند موجب بروز عفونت شود و مشکلاتی جدی را برای فرد ایجاد کند. به همین منظور بهتر است مراقبت های بهداشتی را جدی بگیرید.

  • عدم نشستن بر روی بخیه ها
  • نشستن بر روی تشک جهت پیشگیری از باز شدن بخیه ها
  • شتسشوی بخیه و زخم با آب ولرم
  • خشک کردن جای زخم با سشوار جهت پیشگیری از بروز عفونت
  • عدم استفاده از تامپون
  • عدم دستکاری جای زخم و بخیه
  • عدم استفاده از لباس زیر های تنگ

بستن شکم بند

بستن شکم بند پس از زایمان طبیعی می تواند علاوه بر رفع کمر درد به بهبودی هرچه سریع تر شما کمک شایانی می کند.

داشتن رژیم غذایی مفید

رعایت رژیم غذایی مناسب به بهبودی هرچه سریعتر شما و افزایش شیر جهت رسیدگی به نوزادتان کمک شایانی می کند به همین منظور توصیه می شود که از حداکثر تا چند هفته پس از زایمان موارد غذایی مفید نظیر سبزیجات، ماهی ، موارد غذایی حاوی فیبر و لبنیات کم چرب مصرف نمایید.

مراحل درد زایمان طبیعی

فرآیند زایمان یکی از مراحل مهم زندگی زنان متاهل به شمار می آید. به همین دلیل آشنایی با روش های مختلف زایمان و تولد نوزادی سالم یک امر ضروری به حساب می آید. در این مقاله قصد داریم شما را با زایمان فیزیولوژیک و مراحل درد زایمان طبیعی آشنا کنیم.

زایمان فیزیولوژیک چیست؟

در چند دهه اخیر، دخالت های پزشکی در روند  زایمان طبیعی، عوارض جدی را برای زنان باردار به همراه داشته است. یکی از این مداخله های پزشکی و دارویی این است که پزشک  سرم اکسی توسین  یا همان«سرم فشار » را تجویز می کند.

هر چند که ممکن است این سرم در برخی مواقع لازم باشد اما طبیعتا فقط در مواقع ضروری می بایست از آن استفاده کرد نه در همه موارد. بنابراین در فرآیند زایمان طبیعی پزشک با تزریق دارو، روند زایمان را کنترل می‌کند. اما زایمان فیزیولوژیک یک روش مورد تائید این روزهاست که باعث شده تا پزشک و ماما تنها زمانی در روند زایمان دخالت می کنند که مورد خطرناکی پیش بیاید.

نوزاد بعد از زایمان

بنابراین باید گفت که زایمان فیزیولوژیک یک زایمان امن  و طبیعی بدون دخالت پزشکی است. بنابراین زایمان طبیعی و زایمان فیزیولوژیک هر دو جز زایمان های واژینال به حساب می آیند، با این تفاوت که در زایمان فیزیولوژیک مصرف داروهای محرک مثل اکسی توسین یا غیره مورد استفاده قرار نمی گیرد و در واقع پزشک دخالتی در انجام این فرآیند ندارد.

به زبانی ساده تر باید گفت که در زایمان فیزیولوژیک، زن باردار در حالت و وضعیتی که احساس راحتی بیشتری می کند قرار می گیرد، حتی ممکن است در حال صحبت کردن با همسرش باشد و در همین حین زایمان انجام خواهد شد و خیلی زود، نوزاد در آغوش مادر قرار می گیرد.مرکز مامایی رویان مهر با دانش روز دنیا بهترین توصیه های دوران بارداری را در همه زمینه ها ارائه می دهد. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به مرکز با شماره 33 81 35 02144 و 50 35 35 02144 تماس بگیرید. همچنین جهت ارتباط از طریق اینستاگرام هم می توانید اقدام نمائید.

زایمان طبیعی چقدر درد دارد

حتما با خودتان تصور می کنید که زایمان کردن در این شرایط با درد زیادی همراه است. پاسخ مثبت است؛ بله طبیعتا اگر این نوع زایمان زیر نظرکارآمدترین ماما صورت نگیرد، نتیجه اش هم رضایت بخش نیست. بنابراین بنابراین ما به شما توصیه می کنیم که در زمان بارداری و زایمان به بهترین مرکز مامایی در تهران مراجعه کنید.

فیلم مراحل زایمان طبیعی

https://www.aparat.com/video/video/embed/videohash/Gg9mh/vt/frame

برخی از روش هایی که در مرکز مامایی معتبر تحت کنترل قرار می گیرند

روحیه دادن به مادر: پرسنل مرکز مامایی در تمام مراحل زایمان تلاش می کنند تا محیطی آرامبخش را برای زن باردار فراهم کنند. ضمن اینکه همسر یا یک همراه هم می تواند در  کنار مادر حضور داشته باشد.

وضعیت‌ جسمی مادر در زمان زایمان: زمانی که مادر در مرحله زایمان قرار می گیرد ماما به او کمک می کند تا در وضعیت جسمانی مناسبی قرار بگیرد. او هم می تواند بنشیند و هم به صورت ایستاده یا خوابیده در هر کدام که احساس راحتی بیشتری می کند این مرحله را پشت سر بگذارد.

ماساژ:  این روش معجزه می کند و تا حد زیادی درد زایمان را کاهش می دهد. معمولا ماساژ یا توسط ماما یا همسر انجام می گیرد.

گرم نگه داشتن بدن : در زمان قدیم برای زایمان زن باردار از دستمال و حوله های گرم استفاده می شد راهکاری که طبیعتا نشانگر معجزه گرما در زمان زایمان است. به همین منظور در زایمان فیزیولوژیک  هم به منظور کاهش درد از پتوهای گرم‌كننده و كمپرس گرم و وان آب گرم استفاده می شود.

 

Check Also

چگونه زایمانی آسانتر داشته باشیم؟

چگونه زایمانی آسانتر داشته باشیم؟

راههایی آسان شدن زایمان چگونه است؟ مزایای زایمان طبیعی در مادران باردار چیست؟ چگونه زایمانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button