زایمان در آب

یکی از روش های زایمان فیولوژیک هست. یعنی پزشکان با تکینک های غیر دارویی تا مادر دردش به حداقل برسد. در زایمان در آب وقتی مادر داخل آب قرار می گیرد کاهش حس درد ایجاد می شود و این بخاطر خاصیت آب هست که هم پایانه های عصبی را می بند و هم اینکه عروق را می بندد و عضلات را ریلکس می کند.

امروزه، فرد باردار گزینه های مختلفی برای زایمان کردن در نظر دارد: زایمان سزارین، زایمان طبیعی و زایمان فیزیولوژیکی و بسته به تشخیص و نظر پزشک  بهترین روش زایمان را انتخاب می کند.

برخی از زنان ترجیح می دهند برای به دنیا آوردن نوزاد خود، از شیوه جدید زایمان در آب استفاده کنند.

در هنگام زایمان در آب، معمولا در وان پر آب گرم نشسته و همزمان با انقباضات رحم و باز شدن دهانه کامل رحم، نوزاد از دهانه رحم خارج می شود.

روش زایمان در آب در چند دهه اخیر، محبوبیت بیشتری پیدا کرده است، طبق کالج متخصص زنان و زایمان آمریکا، غوطه ور شدن در آب، در اولین مرحله زایمان به کوتاه شدن زمان و مدت زایمان کمک می کند.

حتی ما در روش های نوین می توانیم افرادی که سزارین هم انجام داده اند روش های زایمان فیزیولوژیک را اجرا بکنیم.

علم امروز ثابت کرده به هنگام زایمان طبیعی یک هورمونی در بدن ترشح می شود با نام اکسید اسین تا باعث می شود مادر به بچه اش زودتر شیر دهد. هورمونی در حین زایمان ترشح می شود ک-ه این هورمون سبب می شود تا نوزاد هوشیار تر شود و زودتر شیر بخورد. آخرین آمار انجام شده 46 درصد زایمان ها سزارین بوده و دکترها بیشتر دوست دارند تا سزارین انجام دهند زایمان در آب یکی از انواع زایمان طبیعی است که امروزه انجام می شود.برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید با مشاوران مرکز مامایی رویان مهر سلامت ارتباط بر قرار کنید. راه های ارتباطی رویان مهر

خانم زهره  شفیعی:  تلفن مشاوره تهران:84 12 230 909             

شهرستان:0748 907 909

خانم سکینه بهبودی :تلفن مشاوره تهران: 38 12 230 909
شهرستان:0738 907 909

فواید زایمان در آب

علم امروز ثابت کرده به هنگام زایمان طبیعی یک هورمونی در بدن ترشح می شود با نام اکسید اسین تا باعث می شود مادر به بچه اش زودتر شیر دهد. هورمونی در حین زایمان ترشح می شود که این هورمون سبب می شود تا نوزاد هوشیار تر شود و زودتر شیر بخورد. آخرین آمار انجام شده 46 درصد زایمان ها سزارین بوده و دکترها بیشتر دوست دارند تا سزارین انجام دهند.

  • شیر دهی مادر زودتر شروع می شود.
  • نوزاد راحت تر نفس می کشد.
  • نوزاد گردش خون بهتری دارد.
  • نوزاد هنگام تولد هوشیار تر می شود.
  • نوزاد بیشتر و بهتر شیر می خورد.
  • ایمنی بدن نوزاد بیشتر است.
  • عوارض داروهای بیهوشی و سزارین هم به بدن نوزاد تحمیل نمی شود.

زایمان در آب

زایمان طبیعی در آب چگونه است؟

زایمان طبیعی در آب یک متد زایمان هست که در حوضچه های مخصوص انجام می شود.  تا به حال آماری را هم که وجود داشته نتایج خوبی داشته و در ایران توسعه خوبی پیدا نکرد و در تهران یک تا دو بیمارستان هست که این زایمان در آب را انجام می دهند.

دلیل توسعه پیدا نکردن آن در ایران

به این دلیل هست که این متد از زایمان امکانات زیادی را می خواهند و نه اینکه نتایج بدی را داشته باشد به این صورت نیست و دارای نتایج خوبی هم هست و امکانات آن بیشتر هست که این متد توسعه پیدا نکرده است.

زایمان طبیعی چقدر درد دارد؟

زایمانی که امروزه انجام می شود با گذشته خیلی فرق دارد و زایمان در یک اتاق تمیز در حضور عزیزانشان انجام می شود و متخصص زنان هم در کنار فرد قرار دارد.

زایمان ها بدون درد و با مصرف داروهای مورد نیاز انجام می شود و در کنار تمامی امکانات موجود مانیتوری اختصاصی برای نشان دادن قلب نوزاد وجود دارد. در تمامی لحظات پزشک در کنار فرد قرار دارد و در صورت هرگونه مشکل زایمان از طریق سزارین انجام می شود. در همان جا شیر دهی صورت می گیرد.

در تمامی ساعات شبانه روز در دوران بارداری می توانید با پزشک خود در تماس باشید.

آیا زایمان در آب عوارضی دارد؟

پزشک ابتدا شرایط مادر باردار را در نظر می گیرد، اگر مایع آمنیوتیک جنین شفاف باشد، سر جنین در سمت پایین لگن مادر قرار گیرد، بارداری کم خطری داشته باشد و محدوده سنی او بین 17 تا 35 سال باشد.

چنانچه زنانی سابقه زایمان زودرس داشته باشند، تجربه چندین زایمان سزارین را داشته باشند یا هر یک از علائم زیر مشاهده گردد، کاندیداهای مناسبی برای زایمان در آب نیستند:

  • تب 38 درجه سانتیگراد یا بالاتر
  • خونریزی بیش از حد واژن
  • سابقه دیستوکسی شانه
  • احتمال آسیب  رساندن به بند ناف
  • مشکل در تنظیم دمای بدن کودک

البته در موارد خیلی جزئی دیده شده است زایمان در آب مشکلاتی را به همراه داشته است، برخی از مشکلاتی که در آب در لحظه زایمان رخ می دهد، مانند:

  • مادر یا جنین به عفونت مبتلا شود
  • بند ناف قبل از به دنیا آمدن نوزاد از آب، گیر کند
  • دمای بدن کودک می تواند خیلی زیاد یا خیلی کم باشد
  • کودک ممکن است تشنج کند یا نتواند نفس بکشد

زمانی که مامای خوب در کنار خود داشته باشید، می توانید زایمان بی خطر و ایمن را در آب تجربه کنید.

تکنیک های کاهش درد زایمان طبیعی

یکی از شیوه های غیر دارویی کنترل درد می باشد. خود آب در واقع بی دردی نمی آورد. وقتی مادر در آب می رود عضلات در آب رها می شوند چون رها شدن در آب و این کمک می کند به ترشح اندورفین و این ترشح اندورفین در واقع می آید تسکین در مادر ایجاد می کند. و مستقیم بی دردی زایمان در آب نمی دهد.

ویژگی که دارد سبب می شود عضلات رها شوند به دنبال اینکه عضلات رها می شوند مفاصل راحت تر جا باز می کند و در این مسیر نقشه راه جنین، جنین راحت تر می تواند مسیر را طی کند.

چه زمانی مادر را داخل آب می برند؟

در همان ابتدا نمی توان مادر را در آب قرار داد و از ابتدای دردها نمی شود و باید چند سانتی دهانه رحم باز شود تا در واقع مسیر زایمان کند نشود و مادر در حوضچه های آب قرار می گیرد داخل آب هست و اجازه دارد در صورت تمایل در هر زمان از آب بیرون بیایید. دستگاه های برای شنیدن صدای قلب نوزاد وجود دارد که می توان داخل آب قرار داد تا قلب نوزاد کنترل شود هیچ مشکلی هم ایجاد نمی شود.

اختلاف نظر به دنیا آمدن نوزاد در آب

نظراتی وجود دارد که نوزاد در حین به دنیا آمدن داخل آب ممکن هست نفس بکشد و آب را ببلعد و قاعدتا تا زمانی که اختلال دما رخ ندهد نوزاد نفس نمی کشد و این اختلاف نظر وجود دارد.

آنچه معقول به نظر می رسد مادر در واقع دردهای زایمانی اش را داخل آب طی بکند و برای زایمانش مادر را بر می گردانیم به شرایط عادی و کودکش را به دنیا می آورد.

مقالات مرتبط 

اقدامات بعد از زایمان

زایمان طبیعی یا سزارین 

زایمان فیزیولوژیک 

راه های ارتباطی با مرکز مامایی رویان مهر سلامت

خانم زهره  شفیعی:  تلفن مشاوره تهران:84 12 230 909             

شهرستان:0748 907 909

خانم سکینه بهبودی :تلفن مشاوره تهران: 38 12 230 909
شهرستان:0738 907 909

email: inbox@royanmama.com

با تشکر مدیریت سایت مرکز مشاوره و خدمات مامایی رویان مهر سلامت

Check Also

چگونه زایمانی آسانتر داشته باشیم؟

چگونه زایمانی آسانتر داشته باشیم؟

راههایی آسان شدن زایمان چگونه است؟ مزایای زایمان طبیعی در مادران باردار چیست؟ چگونه زایمانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button