فیبروئید و بارداری

فیبروئید و بارداری
8نکته مهم و ضروری

آیابارداری پر خطری را تجربه می کنید؟آیافیبروئید،شما و فرزندتان را در برابر خطرات جدی قرار می دهد؟برخی از بانوان فیبروئیدبر زندگی روزانه،باروری یا بارداری آنان تاثیرچندانی ندارد،اما برای برخی دیگر مشکلاتی به همراه خوددارد.
1فیبروئید معمول است: فیبروئید توده های خوش خیم ماهیچه ای وبافت لیفی (فیبروز)هستندکه داخل و خارج دیواره ی رحم یافت می شوند.غددفیبروئید به نام لیومیوم یا میوم نیز خوانده می شود.
2اندازه فیبروئیدها متفاوتند:برخی از فیبروئیدها به اندازه یک نخود کوچک هستند،در حالی که فیبروئیدهای دیگر به اندازه ی یک گریپ فروت یا بزرگتر از آن هستند.درحالی که اکثر فیبروئیدها بزرگ نمی شوند،ولی امکان دارددرسه ماهه ی اول بارداری حدود یک سوم از آنها رشد کنند.فیبروئیدهایی که در دوران بارداری رشد کنند،مشکل سازترند،زیرا می توانند مسبب سقط جنین باشند.با درنظر گرفتن اندازه و تعداد متفاوت فیبروئیدها،نشانه ها برای هرخانمی بسیار متفاوت است.
3فیبروئیدها می تواندبدون نشانه یا مشکل ساز باشد:احتمال داردبانوان مبتلا به فیبروئید پیش،هنگام وپس ازبارداری نشانه های مشهودی نداشته باشند.برای بانوان دیگر،فیبروئیدبا نشانه های زیر ظاهر می شود.
-دردشکم
-ادرارمکرریا احساس داشتن ادرا
-خون ریزی شدیدواژن
-درد وفشار لگن
-یبوست
هرزمان که خون ریزی یا درد واژن داشتید،باید با مراقبت پزشکی خودمشورت کنید،زیرا می تواندنشانه بروز مشکلی در بدن باشند.برای کاهش احتمال سقط جنین بانوان بایدپیش از بارداری فیبروئیدرا خارج سازند.زیرا فیبروئید می تواند به بارداری خارج از رحم بیانجامد و به جنین آسیب رساندو حتی باعث سقط جنین شود.
4شایدبه درمان نیاز نداشته باشید-اما بایدباپزشکزنان یا ماما مشورت کنید:برای اکثر بانوان،فیبروئید به هیچ درمانی نیاز ندارد.در عده ای نیز پیش یلا پس از بارداری فیبروئیدبا جراحی خارج می شود.این امر خصوصا در مورد بانوانی صادق است کهئ فیبروئید بزرگ باعث درد و خونریزی شدیدشان شده است یا فیبروئید بر باوری اترگذاشته باشد(مثلا فیبروئیدمجاری فالوپ را مسدود کرده باشد. در دوران بارداری برای خارج ساختن فیبروئید نمی توانید جراحی رحم انجام دهید.،پس اگر در اثر فیبروئید درد دارید،احتمالا مراقب پزشکی شما برنامه ی درمان و مسکن هایی را توصیه خواهد کرد که مصرفش در دوران بارداری ایمن باشد.
5احتمال بروز پیچیدگی ها متفاوت است:برای بانوانی با فیبروئید کوچکتر که رشد نمی کند،دوران بارداری کم خطرتراست.حتی برای بانوانی با فیبروئیدبزرگ نیز احتمالا خطر کمی است،اما اندازه وجایگاه فیبروئید مسئله ساز است. براساس جایگاه و اندازه ی فیبروئید،افزایش خطر سقط جنین ،محدودیت رشد در رحم ، زایمان زودرس،وضعیت نامناسب جنین در رحم، خونریزی شدید پس از زایمان یا حتی هیسترکتومی (خارج ساختن رحم)وجود دارد.
6فیبروئید می تواند در دوران بارداری تغییر کند:پزشکان از علت آن اطمینان ندارند،اما شاید هورمون های بارداری باعث کوچک یا بزرگ شدن فیبروئید شوند.پزشک بر فیبروئید شما نظارت می کند تا دریابد که آیا دگرگونی آنها خطر پیچیدگی ها برای شما را افزایش می دهدیا خیر.اگر فیبروئیدی در انتهای رحم جای دارد،نزدیک به دهانه ی رحم ،رشد آن مسیر بچه را به سوی مجرای زایمان مسدود می کند.بنابراین پزشک یا ماما بروضعیت شما نظارت می کنند و براین اساس ،توصیه هایی برای نوع زایمانتان ارائه می دهند.
7فیبروئیدرحم به معنای سزارین نیست:در حالی فیبروئید احتمال ضرورت سزارین را افزایش می دهد،با این حال بسیاری از باحال بسیاری از بانوانی که فیبروئید دارند نیز می توانند زایمان واژنی بدون پیچیدگی داشته باشند.مگراینکه اندازه و جایگاه فیبروئید دهانه ی رحم را مسدود کرده باشد یا اندازه آن بر توانایی جنین برای انتقال به وضعیت مناسب برای زایمان تاثیرگذارد.اگر در اوایل بارداری فیبروئید موجب نگرانی باشد،احتمالا با ادامه بارداری و رشد رحم نگرانی کمتری وجود خواهد داشت.اگر در اوایل بارداری ،پزشک سزارین را توصیه کرده باشد،بهتر است تا انتهای بارداری هم وضعیت شما را درنظر بگیردتا بتوانید پیش از برنامه ریزی سزارین ،آگاهانه تصمیم بگیرید.شایدوضعیت شما تغییر کندو دیگرنیازی به جراحی سزارین نباشد.
8شفای معجزه آسایی وجود ندارد:تمام کارهایی که می توانید انجام دهید،سپردن نیازهای پزشکی خود به مراقب پزشکی و دقت در رژیم غذایی تان است.به گفته دکتر اور،رژیم غذایی می تواندعاملی برای فیبروئید باشد،زیرا میزان انسولین زیاد باعث میزان زیاد استروژن می شودو این چیزی است که موجب رشد فیبروئید می شود.پس در سراسر مسیر،در صورت امکان از زمان لقاح جنین ،رژیم غذایی کم کربوهیدرات (کم نشاسته ای)را پیش گیرید.هنگام لقاح جنین و در دوران بارداری ،سالم خوردن بسیار اهمیت دارد-براساس پژوهش ها،آنچه می خورید،نه فقط برای شما ،بلکه برای سلامت فرزند درونتان نیز اثر می گذارد.با پیگیری رژیمی سالم،حذف شکر و غلات فرآورده شده (نان)،علاوه براینکه می توانید به پیشگیری و به حداقل رساندن عوارض مربوط به فیبروئیدها کمک کنیدبلکه پیچیدگی های دیگر بارداری مثل دیابت بارداری نیز جلوگیری می کنید.بارداری زمانی هیجان انگیز همراه با نگرانی های کلافه کننده است.خوشبختانه در اکثر موارد غدد فیبروئید باعث بروز مشکلاتی برای بارداری زایمان نخواهد شد.

Check Also

ورزش-در-بارداری

ورزش در بارداری

ورزش در بارداری آیا ورزش در دوران بارداری موثر است؟ چه ورزش هایی در بارداری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button