اقدامات قبل از بارداری

اقدامات قبل از بارداری

اولین قدم برای بارداری، اقدامات قبل از بارداری برای اطمینان از سلامتی و آمادگی روحی و  فیزیکی زن و مرد است.

شما زوج های عزیز ساکن تهران، می توانید با شرکت در کلاس های قبل از بارداری، در مرکز مشاوره مامایی رویان مهر سلامت، اطمینان کامل را از سلامتی جسمی و روحی خود حاصل فرمایید.

این اقدامات حداقل سه ماه قبل از بارداری باید صورت گیرد، این اقدامات شامل آزمایشاتی همچون تست هاس خونی، آزمایش پاپ اسمیر و یا آزمایشات هورمونی می شود. آزمایشات مربوط به خون مادر جهت بررسی ایمنی خون وی در مقابل بیماری هایی همچون آبله و سرخچه و همچنین بررسی میزان کم خونی مادر انجام می گیرد.

زمانی که مشخص شود که خون مادر ایمنی لازم را ندارد باید عمل واکسیناسیون انجام گیرد. لازم است بدانید که بعد از انجام واکسیناسیون، توصیه می شود به مدت سه ماه تلاشی برای بارداری صورت نگیرد.

رژیم غذایی

رژیم غذایی برای هر دوی زوجین، برای قبل از بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است. پروتئین یکی از اصلی ترین مواد لازم در بارداری است، معمولا در مادرانی که گیاهخوار هستند، کمبود پروتئین ایجاد می شود. برای جبران این کمبود ها، رژیم غذایی مناسبی توسط مشاوره مامایی شما تهیه و در اختیار شما قرار می گیرد.

وزن مادر

طبق گفته های متخصصین اضافه وزن و چاقی در مادران سبب نازایی و همچنین بیماری های دیگری در حین بارداری همچون دیابت بارداری، بروز فشار خون بالا، مرگ و میر جنین، بروز مشکلات در زایمان، ناهنجاری های ساختمانی جنین و بروز بسیاری از مشکلات دیگر می شود. خانم هایی که قصد بارداری دارند و از اضافه وزن و چاقی رنج می برند لازم است قبل از بارداری BMI بدن خود را مورد بررسی قرار دهند.

البته لازم است بدانید که از طرف دیگر کمبود وزن و سوء تغذیه قبل از بارداری سبب بروز اختلالات جدی در مادر و جنین می شود.

فشار خون

یکی دیگر از عوامل مهم قبل از بارداری، تنظیم فشار خون مادر می باشد، زیرا خانم هایی که در حین  بارداری دچار فشار خون بالا باشند، خطرات زیادی خود و جنینشان را تهدید می کند. اگر قبل از بارداری بالا بودن فشار خون مادر مشخصص شود، اقدامات لازم جهت درمان انجام می گیرد.

مصرف داروها

مصرف برخی از داروها و حتی مکمل ها و ویتامین ها، در دوران قبل از بارداری و در حین بارداری حائز اهمیت است. به این صورت که به تشخیص مشاوره مامایی شما، ممکن است مصرف بسیاری از این داروها قطع شود.

به طور مثال بالا بودن دوز ویتامین A ممکن است سبب بروز نقایصی در جنین شود.

مصرف دخانیات و نوشیدنی های الکلی

اگر مادر در دوران قبل از بارداری و در حین بارداری، سیگار و الکل مصرف کند نه تنها به سلامتی وی بلکه بر روی سلامتی جنین تاثیر بسزایی دارد. این مواد احتمال سقط جنین، مرگ ناگهانی شیرخوار، نارسی جنین و کاهش رشد جنین را به طور چشمگیری افزایش می دهد.

لازم است حداقل سه ماه قبل از بارداری، مصرف این مواد توسط زوجین به طور کامل قطع شود.

 

Check Also

یوگا در دوران بارداری

یوگا در بارداری از چند ماهگی شروع شود؟

یوگا در بارداری از چند ماهگی شروع شود؟ امروزه زوج های جوان نگرانی های زیادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button