تأثیرات اضطراب،دربارداری بر روی جنین

تأثیرات اضطراب،دربارداری بر روی جنین
اضطراب مادر مخصوصا در سه ماهه اول که سن حساسی برای شکل گیری اعضای حیاتی اوست میتواند جنین را در معرض مشکلات زیادی قرار دهد.استرس های مزمن و مداوم معمولا باعث کاهش رشدجنین میشوند ومعمولا بعداز بارداری و قطع ارتباط خونی مادر وجنین به مرور ازبین می روند.
تحقیقات ثابت کرده اند استرس های طولانی مدت میتواندسبب سقط زود رس،مرده زایی،وزن بسیارپائین هنگام تولدو زایمان های زود رس شوندو زمینه را برای ابتلا کودک به بیماریهای مثل افسردگی ،ناآرامی وبیش فعالی فراهم میکندوتحقیقات دیگرثابت کرده اند استرس مادرموجب درک تجربه ناخوشاینددر جنین شده و ازنظر فیزیولوژیک او را نا آرام می کند.
مطالعات همچنین نشان داده اند که سطح هورمونی CRHاستیل کولین و اپی نفرین که تأثیرمستقیم بر زایمان زودرس دارد درخون مادرانی که استرس بیشتری داشته اند بیشتر بوده است این هورمونها تنش وفعالیت جنین را چندبرابر می کنندباعث تولد زودرس اومیشود.
وضعیت روانی مادر اثری عمیق برجنین داردو میتواند اختلالاتی در ساختمان وعملکرد مغز درآینده نیز به وجودآوردحتی میزان شیوع شیزوفرنی در این کودکان بیشتر از بقیه خواهد بود.موادشیمیایی و هورمونهایی که درپاسخ به استرس بر مغز جنین دارد این اثر احتمالا در اوایل بارداری که سرجفتی جنینی که نقش محافظ را داردهنوز کامل نشده است بیشتر باشد.وچون 50/1مادرانی که به استرس در دوران بارداری مبتلا میشونداختلالات خوردن در آنها بروز میکند.وممکن است این مسئله سبب تولدنارس و وزن کم هنگام تولدوبهتراست بدانید اینها دو عامل مهم مرگ نوزادپس از تولدوبیمارشدن کودک درآینده است.منظور از اختلال خوردن بی اشتهایی عصبی است که فرداز ترس چاق شدن با استفراغ عمدی معده را خالی کنند.
درضمن معمولا جنین های پسر نسبت به جنین های دختر به استرس حساس ترهستند.کودکان ترسوومضطرب احتمالا در دوران جنینی در معرض استرس مادر قرار گرفته اندهمچنین محققان ثابت کرده انداضطراب در اواخر حاملگی با افزایش مقدار کورتیزول که در حالت معمولی باعث میشودبا شرایط پر استرس کنار بیاید در صورت مواجهه طولانی مدت دچار افسردگی،اضطراب ،خستگی شدیدمی کندوباعث میشوددر18 ماهگی IQوهوش کمتری داشته باشند.البته همه این موارددرباره مقادیر بسیار زیاداسترس است وگرنه کمی استرس بخش طبیعی از زندگی روزمره است که بدن بخوبی از عهده آن بر می آید.
ورزش،تمرکز،تمرین آرامش وتمرین تنفس عمیق هم باعث کاهش استرس در شمامیشودو هم به راحتی زایمان کمک می کند.خواب کافی و تغذیه مناسب داشته باشیداز جمله مصرف مواد کافئین دار را کم کنید.
امیدوار باشیدو نگرش مثبت به وقایع داشته باشید دیدگاه شما بسیار کمک کننده است که بر استرسها غلبه کنیدو اگر بعدازتلاش بسیار هنوز افسرده بودید و استرس داشتید حتما به مشاور روانشناس مراجعه کنید.

Check Also

ورزش-در-بارداری

ورزش در بارداری

ورزش در بارداری آیا ورزش در دوران بارداری موثر است؟ چه ورزش هایی در بارداری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button