سقط و علل آن در سه ماهه اول

سقط وعلل آن در سه ماهه اول
سقط به طورکلی به مرگ جنین در3ماه اول حاملگی گفته می شود ویا زمانی که هنوز سن بارداری شما 20wksنرسیده باشد و وزن جنین 2500گرم باشد.حدود80%سقطهای خودبه خوددرسه ماهه اول بارداری رخ می دهند.
انواع سقط
سقط معمولا خود را با دوعلامت شایع وبارز نشان می دهدوآن هم دردهای آزاردهنده زیردل و خونریزی از لکه بینی تا خونریزی های وسیع تراست.
سقط غیرقابل اجتناب
گاهی اوقات سقط غیرقابل اجتناب است یعنی ادامه حاملگی دیگر امکانپذیر نخواهد بود،معمولا دراین موارد دل درد بسیار شدید و ناراحت است مخصوصا در ناحیه زیر دل و کمر خونریزی متوسط تا شدید وجوددارد.در معاینه رحم دهانه رحم کمی باز است (حدود1سانت)به عبارتی یک زایمان زود رس آنچه را که مادربا تمام امید شروع کرده است را نیمه تمام رها می کند.سقط ممکن است براساس میزان خروج محصولات حاملگی به 2دسته کامل و ناقص تقسیم شود.
درسقط کامل که قبل از8هفته رخ می دهد جنین و پرده ها به طور کامل خارج می شونددردهای زیر دل بهبود می یابند خونریزی به تدریج کمتر میشودهرچه سن حاملگی کمتر باشد احتمال دفع کامل محصولات حاملگی بیشتر است.
درسقط ناقص که بعداز هفته 10بارداری رخ می دهدقسمتی از جفت یا پرده ها در رحم باقی می ماند وبقیه محصولات حاملگی دفع می شوند. خون ریزی شدیدیا متوسط است ولی تا قبل از خروج کامل محصول حاملگی ادامه دارد در معاینه دهانه رحم باز است و معمولا بوسیله کورتاژ باقی مانده جفت رده ها راخارج نمود.
چگونگی وعلت ایجادسقط
اکثرسقطهای خودبه خودی بین 12-8هفته رخ می دهد.این زمان هورمون جفتی به سطح کافی برای نگهداری جنین نرسیده است.درحالی که در همین دوران سطح پروژسترونی که از جسم زرد ترشح می شودکاهش می یابد.
1ممکن است سن بالای پدرومادر (مخصوصامادر)سن 45-35سال بیشتر موجب بوجودآمدن جنین ناقص می شودکه امکان ادامه زندگی نداردوسابقه سقط های قبلی
2مصرف داروی خاص وناهنجاری زا باعث مرگ جنینی شود که سالم به وجودآمده است.یا جنینی که ازنظرکروموزومی درابتدابا مشکل مواجه بوده است.درهرصورت معمولا مرگ بافتها و قسمتهایی که تغذیه جنین را برعهده دارندباعث مرگ جنین می شود و جنین از محل لانه گزینی جدا شده و به عنوان یک جسم خارجی رحم درصد دفع آن برمی آید.رحم دچار دردها و انقباضاتی شبیه قاعدگی شده وسپس خونریزی و در نهایت دفع جنین صورت می گیرد.
3گاهی اوقات حالات غیرطبیعی کروموزومی والدین سبب سقطهای پشت سرهم (سه باریا بیشتر)می شود.حالات غیرطبیعی آناتومیکی رحم می تواند علت سقطهای مکرر شود.تحقیقات نشان داده کمبود ویتامین B6یا اسیدفولیک هم می تواندسبب سقط مکرر شود.مشکلات هورمنی،عفونتها،مشکلات سیستم ایمنی هم از عوامل موثردر سقطهای مکرر است.
دیابت شیرین،بیماریهای تیروئیدی نیز با اختلال در جریان خون رحم و تاثیر بر روی تخمک گذاری و اختلال عملکرد تخمدانها باعث ایجاد سقط می گردندو اگر درمان نشونداحتمال سقط در بارداری بعدی نیز وجود دارد.
آلودگی هوا وسموم محیطی به خصوص سموم فلزات سنگین،داروهای شیمی درمانی،استنشاق داروهای بیهوشی،اعتیاد وسیگار ،اشعه های یونیزه ،بیماریهای مزمن و دیابت کنترل نشده نیز با اختلال در جریان خون رحم با سقط در ارتباط هستند.
معمولا زمانی که جنین ضربان قلب پیدا کنداحتمال سقط بسیار کاهش می یابد. دوهفته بعداز سقط دوباره تخمک گذاری از سر گرفته می شود و بایدپیشگیری را از سر گرفت و حداقل بارداری را بایدبه 3ماه آینده موکول کرد.
برخلاف باورهای عمومی کمبودهای تغذیه ای و حتی تهوع و استفراغ های شدید بارداری موجب سقط نمی شود.کسانی که به کافئین اعتیاد دارندباید حواسشان باشدمصرف بیشتر از5فنجان قهوه در روز احتمال سقط را بسیار بالا می برد.ضربه های ساده معمولا سبب سقط نمی شوند ولی ضربه های شدید و بزرگ امکان سقط را افزایش می دهد.اختلال ساختمانی در رحم و دهانه آن مثلا فیبروم ها با توجه به محل قرار گیریشان در رحم نسبت به محل لانه گزینی می تواندمنجر به سقط شود.نارسایی دهانه رحم به دلیل دستکاری های رحمی در حاملگی های قبلی یا مادر زادی هم می تواند منجر به سقط در 3 ماهه دوم یا زایمان زودرس شود.
در سقط فراموش شده بدلیل مرگ جنین جفت فعالیت خود را از دست داده و بنابراین علائم حاملگی مثل ویار،تهوع وتغییررنگ نوک پستانها از بین می رود ویا زن باردار احساس سنگینی در لگن کرده و رشدرحم متوقف می شودو ترشحات آبکی و قهوه ای رنگ است.البته خونریزی در حاملگی همیشه دلیل برسقط نیست اگرخون ریزی خفیف یا برای مدت کوتاهی باشدجای نگرانی وجود ندارد.
راههایی که می توان احتمال سقط را کاهش داد
هنگامی که احساس کردیدباردار هستیدبه سلامت جسمی و روحی خود دقت بسیارداشته باشید.
به طور منظم ورزش کنید.
آرامش داشته باشیدو سعی کنیداسترس را از خود دور کنید.
خوب وسالم غذا بخورید.
وزن خود را ایده آل نگهدارید.
هر روز فولیک اسید بخورید.حواستان به شکمتان باشد مبادا ضربه ای به آن وارد شود.
سیگارنکشیدو از مشروبات الکی استفاده نکنید.فعالیت و ورزش سنگین را کنار بگذارید.
به محیط های پرخطر که اشعه دارند وارد نشوید.از نوشیدن چای و کافئین زیاد پرهیزکنید.
پیامدهای سقط برای زنان:
چون اکثرموارد سقط با خون ریزی همراه است ممکن است این خون ریزی ادامه دار باشدممکن است منجر به کم خونی و مشکلات جسمی و روحی برای مادر شود.بروز عفونت وزخمهای عفونی چه در خارج و چه در داخل رحم توسط دستکاریهایی که درحین سقط انجام می شودبه خصوص اگر سن بارداری کمی بالاتر باشدو درنهایت می تواندسبب عفونت لوله های رحمی و چسبندگی داخل رحمی وچسبندگی داخل رحمی شود.
درمطالعه انجام شده در شهرتهران نشان داده شده که با افزایش غلظت منوکسیدکربن در محیط در هوای استنشاقی زنان باردار احتمال سقط جنین افزایش و سن بارداری کاهش می یابد

Check Also

ورزش-در-بارداری

ورزش در بارداری

ورزش در بارداری آیا ورزش در دوران بارداری موثر است؟ چه ورزش هایی در بارداری …

2 comments

  1. سلام خسته نباشید
    من 27 سالمه 3 روز پیش مجبور شدم جنین 18 هفتمو به خاطر هیدروپس فتالیس سقط کنم اینکه چقدر از نظر روحی بهم ریختم بماند..تمام ازمایشام نرمال بود هیچ مشکلیم نداشتم حتی ی لک بینی ساده ام نداشتم به هیچ وجه فکرشم نمیکردم با این شرایط روبرو بشم این موضوع خیلی برام سخته نمیتونم با شرایط کنار بیام دائم درحال گریه کردنم از طرفیم میترسم تو بارداری بعدی دوباره این اتفاق بیافته چی کار کنم؟ گروه خونی م مثبته دیابت یا مشکل تیرویید هم ندارم از طرفی پروسه سقطم 18 ساعت طول کشید که بدترین زجر دنیا بود با این شرایط چقدر بعد میتونم مجدد باردار بشم؟ مشکلی پیش نمیاد؟

    • مرکز مامایی رویان مهر سلامت

      با سلام خانم سپیده
      گاهی مشکلاتی که برای جنین بوجود می اید به خاطر مشکلات کروموزومی خود جنین است که هیچ ربطی به والدین ندارد .برای بارداری بعدی هم بین شش ماه تا یکسال بعد میتوانید باردار شوید و برای اطمینان بیشتر با یک پزشک متخصص زنتیک مشورت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button