تغییرات رحم در بارداری

تغییرات رحم در بارداری
در یک بانوی غیر باردار رحم یک عضو تو پر است که حدود 70 گرم وزن دارد و حجم آن هم حدود 10 سی سی یا کمتر است.
در طول بارداری رحم تبدیل می شود به یک عضو عضلانی با دیواره تقریبا نازک که ظرفیتش بالا رفته تا بتواند جنین،جفت و مایع آممنیون را در خودش جا دهد. و نزدیک به زایمان حدود 5 لیتر مایع می تواند در خود جای دهد.
بطور کل در پایان بارداری رحم حدود 500 تا 1000 برابر قبل از بارداری گنجایش حجم دارد و وزنش هم به حدود 100 گرم در حوالی زایمان می رسد.
در طی بارداری بزرگی رحم بیشتر شامل کشیده شدن و بزرگ شدن سلولهای عضلانی است.
دیواره رحم در طی ماههای اول بارداری ضخیم است ولی با پیشرفت بارداری ضخامت دیواره رحم به تدریج کاهش می یابد به طوری که لایه عضلانی آن در حوالی زایمان فقط 2-1 سانتی متر ضخمات دارد.در ماههای آخررحم به یک کیسه عضلانی با دیواره نازک،نرم و انعطاف پذیرتبدیل می شود که می توان جنین را از دیواره آن لمس کرد.
+در سه ماهه اول بزرگ شدن رحم بیشتر تاثیر هورمونهای بارداری مثل استروژن و پروژسترون است ولی بعد از آن فشاری که از سوی محصولات در حال رشد بارداری ایجاد می شود رحم را به مرور بزرگ می کند.و در این رشد بخشی از رحم که در اطراف محل جفت قرار دارد سریع تر از بقیه آن بزرگ می شود.
در چند هفته اول بارداری رحم شکل گلابی شکل خود را حفظ می کند ولی با پیشرفت بارداری رحم حالت گردتر پیدا کرده و در پایان ماه سوم تقریبا کروی می شود. ولی در ادامه طول رحم سریعتر از عرض آن افزایش پیدا می کند و حالت تخم مرغی شکل به خود می گیرد.در پایان هفته 12 رحم کم کم از لگن خارج می شود و در ادامه رشد با دیواره قدامی شکم تماس می یابد روده هت را به سمت خارج و بالا جا بجا می کند و آآنقدر بالا می رود که در نهایت به کبد می رسد. دیواره شکم از رحم محافظت می کند.
زمانیکه بانوی بارداری به پشت میخوابد رحم به عقب می رود و بروی ستون فقرات و عروق بزرگ مجاور ان می افتد.
از اوایل دوران بارداری رحم دچار انقباضات نامنظم ولی بدون درد است . از خصوصیت دیگر این انقباضات نامنظم بودن ان است. طی یک یا دو هفته اخر بارداری این انقباضات که براکستون هیکس نام دارند و کم بودند،افزایش می یابند کم کم منظم می شوند و هر 10 تا 20 دقیقه ممکن است ایجاد شود که گاهی این انقباضات موجب ناراحتی میشود و گاهی سبب درد زایمان کاذب می شود.
جریان خون رحمی در طی بارداری افزایش می یابد.
انقباضات رحمی معمولا جریان خون رحمی را کاهش می دهند.
در دوران بارداری قطر سرخرگهای رحمی و سرعت جریان خون افزایش می یابد دهانه رحم هم نرم شده و پرخون و ملتهب می گردد که ناشی از افزایش عروق است.
بعد از لقاح ترشحاتی کانال دهانه رحم را می پوشانند که هنگام شروع زایمان این توپ مخاطی کنده می شود و در نتیجه نمایش خونی ظاهر می شود.

Check Also

ورزش-در-بارداری

ورزش در بارداری

ورزش در بارداری آیا ورزش در دوران بارداری موثر است؟ چه ورزش هایی در بارداری …

Call Now Button