جدیدترین درمان بی اختیاری ادرار

جدیدترین درمان بی اختیاری ادرار

روش های درمانی غیرجراحی

درمانهای موجود برای بی اختیاری همانند علائم و عوامل ایجاد کننده آن متنوع هستند و انواع روشهای غیرتهاجمی مانند استفاده از نوار بهداشتی و تمرینات ورزشی برای قوی کردن ماهیچه های لگن و روشهای تهاجمی جراحی وجود دارند که در این مقاله به جدیدترین درمان بی اختیاری ادرار با استفاده از روش های غیرجراحی خواهیم پرداخت.

درمان-بی-اختیاری-ادرار
درمان-بی-اختیاری-ادرار

توپی ها و پساری ها (رحم بندها)

علاوه بر محصولات جذب کننده ادرار، محصولات دیگری هم هستند که راه خروج ادرار را مسدود کرده و یا ادرار را در خود جمع آوری می کنند که شامل کلاهک ها، توپی ها و شیارهای پیشابراه هستند. البته این وسایل توسط پزشک به صورت موقت برای کاهش حجم نشت ادرار تجویز می شوند و معمولا به همه توصیه نمی شوند. لازم است این وسایل پس از هر بار ادرار کردن تعویض شوند.

بعضی از زنان که دچار بی اختیاری فشاری متوسط هستند و بی اختیاری آنها فقط در زمان بعضی فعالیت های جسمانی خاص اتفاق می افتد می توانند به سادگی با قرار دادن یک تامپون، حرکت گردن مثانه را محدود کنند و قبل از اینکه التهاب ایجاد شود آن را تعویض کنند. وسایل دیگری نظیر شیاف نیز وجود دارند که سبب ثبات ناحیه لگن می شوند. این وسیله، پلاستیکی و چند بار مصرف بوده و داخل مهبل قرار می گیرد و به ثبات آن و نیز حمایت از مثانه، رحم یا رکتوم کمک می کند و بیشتر به طور موقت برای تصحیح و یا حداقل تثبیت اندام دچار افتادگی رحم یا پرولاپس و کمتر برای بی اختیاری ادرار به کار می رود.

مرکز مامایی رویان مهر با دانش روز دنیا بهترین توصیه های دوران بارداری را در همه زمینه ها ارائه می دهند. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به مرکز با شماره 33 81 35 02144 و 50 35 35 02144 تماس بگیرید. همچنین جهت ارتباط از طریق اینستاگرام هم می توانید اقدام نمائید.

سوندها و خودسوندگذاری دوره ای تمیز

سوند ادراری لوله ای شکل است که برای تخلیه مثانه از ادرار به کار می رود. سه نوع دارد ولی دو نوع اول و دوم آن بیشتر مرسومند:

  • نوعی که از طریق پیشابراه وارد مثانه می شود و به مدت نسبتا طولانی برای تخلیه ادرار نگه داشته می شود. معمولا پس از عمل جراحی استفاده می شود و باید هر ماه تعویض شود.
  • نوع دوم برای یکبار تخلیه مثانه استفاده می شود و سپس دور انداخته می شود و برای خودسوندگذاری متناوب مثلا در منزل توسط خود شخص استفاده می شود.
  • نوع سوم سوند سوپراپوبیک است که از طریق سوراخی از بالای استخوان پوبیس وارد می شود و معمولا پس از جراحی ها برای تخلیه طولانی مدت مثانه استفاده می شود.

کانترها معمولا در موارد احتباس ادرار یا بی اختیاری لبریزی کاربرد دارند و فرد در منزل می تواند با روشی که خودسوندگذاری تمیز متناوب نامیده می شود، مثانه خود را تخلیه کند که با کمی دقت و تمرین بدون درد و به راحتی و به سرعت توسط خود فرد قابل انجام است.سوندی که برای این کار در منزل استفاده می شود معمولا حدود 25 سانتی متر طول و 6 تا 8 میلی متر قطر دارد و حداقل یک ماه یا بیشتر قابل مصرف است و به سادگی پس از هر بار مصرف با آب و صابون تمیز می شود. نحوه استفاده از آن به این صورت است که ابتدا به دو انگشت خود مدخل پیشابراه را باز کنید و با دست دیگر سر لوله کانتر را به دقت وارد پیشابراه کنید. پس از داخل شدن 4 سانتی متر از آن، ادرار شروع به بیرون آمدن می کند. تخلیه مرتب مثانه از عفونت جلوگیری می کند.

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی جدیدترین درمان بی اختیاری ادرار با استفاده از روشهای غیرجراحی پرداختیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با شماره های مندرج در سایت مرکز مشاوره و خدمات مامایی  رویان مهر تماس حاصل فرمایید.

سایر مقالات:

یوگا در بارداری

ورزش کگل در دوران بارداری

مشاوره ژنتیک

عفونتهای زنان

Check Also

نقشه-کلی-لیبر

مراحل لیبر زایمان

نقشه کلی لیبر (مراحل زایمان طبیعی) امروز قصد داریم با مقایسه لیبر و کوهنوردی برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button