خارش بدن در بارداری

خارش بدن در بارداری

در طول هر بارداری، تجربه علائم عجیب و غریب و برخی اوقات شگفت انگیزی ، اکثر مادران آینده را درگیر می کند. خارش بدن در بارداری یا خارش پوست شکم یکی از آن هاست. ولی خارش بدن زن باردار نشانه چیست ؟ آیا درمان خاصی برای خارش پوست در بارداری وجود دارد؟ خارش بدن در بارداری در چه صورت می تواند خطرناک باشد؟

در صورتی که با بزرگ شدن شکم ، خارش بیش از حد ، بسیار آزاردهنده شده و اذیتتان می کند، وحشت زده نشوید. در مراحل اولیه ، این خارش می تواند به موجب هورمون های دوران بارداری باشد که میزان حساسیت پوستی را افزایش می دهد. همچنان که شکم بزرگ می شود، پوست شروع به کشیده شدن می کند و این کشیدگی پوست، خارش ایجاد می کند.

خارش بدن در بارداری
خارش بدن در بارداری

در ادامه مقاله به دلایل مختلف خارش بدن در بارداری اشاره می کنیم:

خارش بدن در اوایل بارداری

در طول سه ماهه اول بارداری بیمار ممکن است احساس خارش در اطراف شکم خود داشته باشد. این مورد کاملاً طبیعی است. شاید از آنجائیکه هیچ تغییر خاصی در ظاهر بیرونی فرد مشاهده نمی شود ، این مورد یکم برایتان عجیب باشد. ولی در درون بدن اتفاقات بسیاری در حال رخ دادن است از جمله وجود مقدار زیادی خون در زیر پوست ، که می تواند فرد را تا حدودی بی قرار کند.

در طول هر بارداری، تجربه علائم عجیب و غریب و برخی اوقات شگفت انگیزی ، اکثر مادران آینده را درگیر می کند. خارش بدن در بارداری یا خارش پوست شکم یکی از آن هاست. مرکز مشاوره و خدمات مامایی رویان مهر با دانش روز دنیا بهترین توصیه های دوران بارداری را دارد. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به مرکز با شماره 33 81 35 02144 و 50 35 35 02144 تماس بگیرید.

درمان گیاهی خارش بدن در بارداری

در اواخر سه ماهه سوم بارداری، با بزرگ شدن شکم و جا باز شدن برای جنین، پوست بدن نیز کشیده می شود. این کشیده شدن پوست به خارش پوست منجر می شود. با پوشیدن لباس های گشاد و نخی با الیاف طبیعی و اسپری کردن شکم با آب خنک ، تا حدودی از علائم کاسته می شود. همچنین پوست شکم را با روغن های طبیعی ماساژ داده تا از احساس خارش به میزان زیادی بکاهید.

در صورتی که این احساس خارش خیلی شدید شود، با پزشک یا مامای خود مشورت کنید. آنها بدن تان را بررسی کرده تا مطمئن شوند که مورد خیلی جدی نیست.

خارش بدن در بارداری
خارش بدن در بارداری

خارش دست و پا در بارداری

خارش شدید در بارداری به هیچ عنوان نباید نادیده گرفته شود. خارش شدید پوست می تواند نشانه پیش رفت یک وضعیت خطرناک در بدن به نام کلستاز بارداری باشد. کلستاز داخل شکمی یا intrahepatic cholestasis of pregnancy (ICP) که بر کبد تاثیر می گذارد، نیاز به بررسی و معاینه پزشکی دارد.

هر ساله یک زن از 140 زن باردار مبتلا به کلستاز بارداری می شوند. در این بیماری به دلیل کاهش عملکرد کبد ، مایع صفراوی

در بدن تولید شده و علامت اصلی آن خارش بدن مخصوصاً در دست ها و پاها می باشد. در صورتی که این بیماری درمان نشود می تواند منجر به زایمان زودرس یا زایمان جنین مرده شود.

خوش بختانه این مورد به آسانی می تواند تشخیص داده شود و با درمان دارویی برطرف گردد. ولی خبر بد اینست که در صورتی که فرد یک بار این بیماری را تجربه کرده باشد به احتمال زیادی در بارداری های آینده نیز به آن دچار می شود. در نتیجه مراقبت های دوران بارداری بسیار حائز اهمیت می باشند.

https://www.netmums.com/pregnancy/itching-in-pregnancy

مطالب مرتبط با این مقاله:

مراقبت های دوران بارداری

خارش واژن در دوران بارداری

خارش ناحیه تناسلی

Check Also

نقشه-کلی-لیبر

مراحل لیبر زایمان

نقشه کلی لیبر (مراحل زایمان طبیعی) امروز قصد داریم با مقایسه لیبر و کوهنوردی برای …

4 comments

  1. سلام تو هفته 32 بارداری هستم. الان 2 روزه بدجوری دست و پام میخاره. طوری که نذاشته بخوابم.

  2. من ماههای آخرمه همش شکمم میخواره طبیعیه آیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button