تاثیر ورزش در رفع مشکلات بارداری

تاثیر ورزش در رفع مشکلات بارداری

گاهی این سوال پیش می آید که آیا در دوران بارداری می توان به ورزش کردن پرداخت یا نه ؟

یا ورزش چقدر می توان مفید باشد ؟

باید گفت در دوره بارداری ، نه تنها ورزش کردن در بارداری ضرری ندارد بلکه در این دوره واجب است که خانم باردار بتواند ورزش های مناسب را انجام دهد .

ممکن است انسان عادی اگر ورزش نکند عوارض کمتری ایجاد کند اما در خانم های باردار ورزش نکردن می تواند خطرات جبران ناپذیری برای مادر و جنین داشته باشد.

مشکلات احتمالی خانم های بارداری

خانم های باردار به خاطر اضافه وزنی که پیدا می کند دچار مشکلاتی اعم از گرفتگی های پا، تورم پا، واریس پا . دچار کمر درد ، دچار نفخ و یا یبوست شود و یا نتواند کنترل ادرار را داشته باشد و منجر به خیس کردن خودش شود و همچنین به خاطر بزرگ شدن شکم فشار به دیافراگم ، به نفس نفس افتاده و اختلالات تنفس پیش بیاید .

مشکلات دیگری که در دوران بارداری برای مادر پیش می آید مشکلات روانی خانم باردار می باشد. مادر خیلی از کار هایی که قبلا انجام می داده دیگر نمی تواند انجام دهد و خیلی از کار هایی که قبلا دوست نداشته الان باید انجام دهد و فکر اینکه آینده فرزندش چگونه خواهد بود و چطور می تواند زایمان خوبی داشته باشد. آیا درد زایمان خارج از تحمل او است یا نه و خیلی سوالات و نگرانی های دیگر که به ذهن مادر خطور می کند و باعث تشویش وی می شود.

تاثیر ورزش در بارداری
تاثیر ورزش در بارداری

تاثیر ورزش در مشکلات بارداری

ورزش کردن روی تمام این موارد و فرایند ، تاثیر مثبت دارد. در دوره بارداری بین سی تا پنجاه درصد کارکرد قلب افزایش می یابد . ورزش یکی از کار هایی که انجام می دهد این است که سیستم های قلبی و عروقی را تقویت می کند و بدن را آماده می سازد . یک بازده اضافه که بدن نیاز دارد برای کار کرد اضافه خودش و یک موجود دیگر که در حال رشد است.

مشکل دیگر مشکل تنفسی است ورزش کمک می کند که مشکل تنفسی برطرف شده و راحت تر بتواند نفس بکشد و تقویت این عضلات مثل دیافراگم در موقع زایمان به کمک وی می آید.

کار دیگری که ورزش در دوران بارداری انجام می دهد تقویت عضلات اسکلتی و استخونی مادر هست. این عضلات نه تنها باعث حرکت می شود بلکه به عنوان یک محافظ کل بدن را در نظر گرفته اند و در موقع وارد شدن ضربه بدن را محافظت می کند . ورزش کاری می کند که در دوره های پایانی بارداری بدن شما مقاومت لازم برای نگهداری جنین رسیده را داشته باشد و بتواند آن را حمل کند.

همچنین کاری که ورزش انجام می دهد کنترل عضلات است گاهی مادر عضلات مناسب را دارد اما نمی تواند آن را کنترل کند. انقباض و ریلکس کردن به موقع عضلات است که در زایمان خیلی مهم می شود. که این قضیه به خصوص در عضلات پرینه بسیار اهمیت دارد که در هنگام زایمان ، در موقع لازم این عضلات باز شوند و اگر این موارد ناهماهنگ باشد ، می تواند زایمان به سختی صورت گیرد .

کار دیگری که ورزش انجام می دهد، تاثیری است که در روح و روان مادر می گذارد مخصوصا ورزش های ریلکسشن که تاثیر زیادی به این اجزا می گذارد . در حقیقت ماده ای ترشح می کند به نام اندورفین که ماده سرخوشی و خوشحالی را در بدن آزاد می کند واین سرخوشی باعث می شود تمام سیستم روحی روانی و جسمی بدن به تعادل برساند.

مرکز مامایی رویان مهر با دانش روز دنیا بهترین توصیه های دوران بارداری را در همه زمینه ها ارائه می دهند. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به مرکز با شماره 33 81 35 02144 و 50 35 35 02144 تماس بگیرید. همچنین جهت ارتباط از طریق اینستاگرام هم می توانید اقدام نمائید.

نتیجه گیری

با توجه به حساس بودن دوره بارداری و تلاش برای داشتن حاملگی آسان ، ورزش کردن در این دوره را بسیار با اهمیت می کند. در نتیجه با آماده کردن بدن خود برای بارداری و ورزش در بارداری و حتی ورزش بعد از زایمان می توانید تجربه خیلی خوبی از دوران بارداری خود داشته باشید.

Check Also

نقشه-کلی-لیبر

مراحل لیبر زایمان

نقشه کلی لیبر (مراحل زایمان طبیعی) امروز قصد داریم با مقایسه لیبر و کوهنوردی برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button