تاثیر ورزش قبل از بارداری

تاثیر ورزش قبل از بارداری

آیا ورزش قبل از بارداری به مادر کمک می کند ؟

می دانید که ورزش از مراقبت های قبل از بارداری است ؟

از آنجایی که بارداری از مراحل مهم و پر دغدغه برای والدین محسوب می شود خانم ها به دنبال راه های مناسب بارداری هستند و می خواهند بدانند چه عواملی برای بهتر شدن دوره بارداری به آنها کمک می کند.

ورزش یکی از مواردی است که خانم ها به آن توجه می کنند و به دنبال ورزش در دوران بارداری و یا بعد از زایمان هستند. ما در این مقاله سعی داریم اهمیت تاثیر ورزش را قبل از بارداری، برای خانم ها بیان کنیم.

ورزش قبل از بارداری
ورزش قبل از بارداری

ورزش کردن قبل از بارداری

ورزش کردن قبل از بارداری ، به بارداری کمک زیادی می کند. اگر قبل از بارداری شما ورزش های مناسب را داشته باشید و بدن را آماده کنید و عضلات تنفسی و سیتم قلبی و عروقی و همچنین عضلات اسکلت و عضلانی را تقویت کنید و بتوانید کنترل عضلات را بدست بگیرید. می توانید این اطمینان را داشته باشید که بارداری راحتی را خواهید گذراند و چون ترس هنگام حامگی را ندارید می توانید راحت تر ورزش کنید .

ورزش در بارداری

هرچه در دوران بارداری فعال تر باشید، راحت تر می توانید با تغییر شکل و افزایش وزن تان سازگار شوید. همچنین به شما کمک می کند تا با زایمان راحت تر کنار بیایید و بعد از تولد دوباره به حالت قبلی خود برگردید. تا زمانی که احساس راحتی می کنید، فعالیت بدنی یا ورزش روزانه خود (ورزش، دویدن، یوگا، رقصیدن، یا حتی پیاده روی به سمت مراکز خرید و بازگشت) را ادامه دهید. ورزش برای کودک شما خطرناک نیست، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد زنان فعال کمتر در بارداری و زایمان بعدی دچار مشکل می شوند.

نکات مربوط به ورزش در بارداری

اگر قبل از بارداری فعال نبودید، ناگهان ورزش شدید را انجام ندهید.

اگر برنامه ورزش هوازی (مانند دویدن، شنا، دوچرخه سواری، پیاده روی یا کلاس های ایروبیک) را شروع کرده اید، حتما به مربی خود بگویید که باردار هستید و با بیش از 15 دقیقه ورزش مداوم، سه بار در هفته شروع نکنید. این کار را به تدریج به حداقل چهار جلسه 30 دقیقه ای در هفته افزایش دهید.

 نکاتی درباره ورزش هنگام بارداری

1-  همیشه قبل از ورزش گرم کنید و بعد از آن خودتان را خنک کنید.

2-  سعی کنید به صورت روزمره فعال باشید. هر روز نیم ساعت پیاده روی می تواند کافی باشد، اما اگر نمی توانید آن را مدیریت کنید، هر میزان بهتر از هیچ چیز است.

3- از انجام هرگونه ورزش شدید در هوای گرم خودداری کنید.

4-  مقدار زیادی آب و مایعات دیگر بنوشید.

5- اگر به کلاس های ورزشی می روید، به مربی خود حتما بگویید، که شما باردار هستید و همچنین در هفته چندم بارداری هستید.

6-  ممکن است دوست داشته باشید شنا را امتحان کنید زیرا آب از افزایش وزن شما جلوگیری می کند. استخر محلی خود را پیدا کنید.

7-  تمریناتی که احتمال سقوط دارند مانند اسب سواری، اسکی، هاکی روی یخ، ژیمناستیک و دوچرخه سواری فقط باید با احتیاط انجام شوند. سقوط ممکن است به جنین آسیب برساند.

ورزش های ممنوع در بارداری

1- به مدت طولانی به خصوص بعد از 16 هفته روی پشت خود صاف دراز نکشید، زیرا وزن ضربات شما رگ اصلی خونی فشار می آورد و خون را به قلب شما باز می گرداند و می تواند احساس ضعف در شما ایجاد کند.

2-  در جایی که خطر ضربه خوردن مانند کیک بوکسینگ، جودو یا اسکواش وجود دارد و در سایر ورزش های تماسی شرکت نکنید.

3-  غواصی نکنید، زیرا جنین هیچ گونه محافظتی در برابر بیماری های رفع فشار و آمبولی گاز (حباب های گاز موجود در جریان خون) ندارد.

4- تا زمانی که عادت نکرده اید، در ارتفاعات بیش از 2500 متر از سطح دریا ورزش نکنید، این به این دلیل است که شما و کودک شما در معرض خطر بیماری در ارتفاع هستید.

ورزش هایی که قبل از بارداری توصیه می شود

ورزش هایی که قبل از بارداری موثر خواهد بود مانند

  • ورزش های تنفسی

ورزش های تنفسی مثل پیاده روی ، شنا ، و یوگا در بارداری انجام شود .

  • ورزش های ایزومتریک

ورزش های ایزومتریک انجام شود . ورزش های ایزومتریک ورزش هایی هستند که شما عضلات را منقبض می کنید، بدون اینکه مفصل جابجا شود . این ورزش ها هیچ احتیاجی به وسیله ای  خاص ندارد و در هر مکانی قابل انجام است .

به عنوان مثال در اداره و مکان های عمومی ، بدون اینکه از جای خود بلند شوید ، می توانید انقباض عضلات را انجام دهید . می توانید حالت های مناسب این ورزش را بیاموزید و در مواقع استراحت و ما بین کار های روزمره خود این ورزش ها را بگنجانید .

  • ورزش های شکم و کمر

ورزش های دیگر ورزش های شکم و کمر است که ورزش خاصی است که می تواند عضلات شکم و کمر را تقویت کند. مثل حالت نیمه نشسته و یا فشار زانوها به بالا از جمله ورزش هایی هستند که این قسمت ها را تقویت می کند.

  • ورزش عضلات پرینه

تقویت عضلات پرینه و بدست گرفتن کنترل عضلات پرینه ، می توانند مهمترین عضلاتی باشند که در زایمان به کمک مادر می آیند و باعث می شوند خانم باردار زایمان طبیعی و بدون دغدغه داشته باشد زیرا این عضلات بیشترین درگیری را در حین زایمان دارند  و در دوران بارداری این عضلات قوی به مادر کمک می کنند .

مرکز مامایی رویان مهر با دانش روز دنیا بهترین توصیه های دوران بارداری را در همه زمینه ها ارائه می دهند. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به مرکز با شماره 33 81 35 02144 و 50 35 35 02144 تماس بگیرید. همچنین جهت ارتباط از طریق اینستاگرام هم می توانید اقدام نمائید.

نتیجه گیری

ورزش قبل از بارداری می تواند خیلی مفید برای باردار شدن و دوران بارداری باشد و در داشتن زایمان خوب موثر باشد در نتیجه نه تنها ورزش در دوران بارداری و ورزش بعد از زایمان توصیه می شود بلکه ورزش، قبل از بارداری و کسانی که قصد باردار شدن دارند یک اجبار تلقی می شود .

Check Also

نقشه-کلی-لیبر

مراحل لیبر زایمان

نقشه کلی لیبر (مراحل زایمان طبیعی) امروز قصد داریم با مقایسه لیبر و کوهنوردی برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button